W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z klasy 7a i 8b uczestniczyli w projekcie edukacyjnym „SPECJALNI(E) DLA ZIEMI”. Głównym celem projektu było wykształcenie u uczniów świadomości zagrożeń dla naszej planety Ziemi. Program projektu ekologicznego obejmował 5 tematów ważnych w edukacji ekologicznej ściśle związanych z problemem smogu, ochroną lasów, eliminacji plastiku, ochrony wody czy wykorzystaniem surowców wtórnych na co dzień.
Na początek przeprowadzone zostały zajęcia w terenie, podczas których dzieci mogły poznać i zrozumieć zjawisko smogu w mieście, dowiedziały się, jakie są przyczyny jego powstawania, a swoje obserwacje z wycieczki ukazały w pracy plastycznej. Na zajęciach warsztatowych wspólnie z nauczycielami uczniowie przeprowadzili kilka eksperymentów, dzięki którym poznali niektóre właściwości powietrza.
W grudniu uczniowie realizowali tematykę plastikowej powodzi, która dosłownie zalewa naszą planetę! Podczas projekcji filmu edukacyjnego poznali przyczyny negatywnego wpływu plastiku na naszą Ziemię i przeprowadzili doświadczenie, które pozwoliło im zrozumieć ile plastiku zużywa się w ich własnych domach. Po wykonanych zadaniach uczniowie przygotowali przestrzenną „Ekobombkę” z kolorowych nakrętek.
„Zrób z niczego coś użytecznego” było hasłem przewodnim styczniowych warsztatów mających na celu zachęcenie dzieci do kreatywnego wykorzystywania surowców wtórnych. W ramach zajęć uczniowie wykonali praktyczny pojemnik na artykuły biurowe i inne przybory szkolne, rozwiązywali zadania interaktywne o segregacji odpadów oraz projektowali ekologiczną zabawkę ( butelki sensoryczne).
W lutym – miesiącu miłości, uczestnicy projektu realizowali temat „Serce dla wody”. Podczas licznych eksperymentów dowiedzieli się w jaki sposób nasz organizm stale się jej pozbywa, skąd się bierze woda w kranie, jak wygląda jej obieg w przyrodzie. Nie zabrakło też sensorycznej zabawy z wodą! Na koniec uczniowie wspólnie zabawili się w malarzy abstrakcyjnych i stworzyli obraz z zabarwionych wodnych kleksów. farby z wodą.
Ostatni temat realizowany w ramach projektu rozpoczęliśmy wycieczką do parku miejskiego, gdzie uczniowie mieli najlepsze naturalne warunki do poznania warstwowej budowy lasu i zebrania materiału przyrodniczego do wykonania zadania projektowego „Las w słoiku”. Podsumowaniem projektu była wystawa prac uczniów i fotogaleria na korytarzu szkolnym.
Jesteśmy przekonani, że udział w projekcie pobudził ciekawość poznawczą uczniów i pozwolił szerzej zrozumieć i pojąć wartość i znaczenie ochrony środowiska.
Nauczyciele realizujący projekt: Patrycja Sadowska, Aleksandra Kozakiewicz, Anna Pawliczak