06.04.2021
Temat: Na wiejskim podwórku
- Prezentacja : https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
2. Wiersz Psotna świnka (autorka: H. Bechlerowa)
Rodzic czyta dziecku wiersz:
Rzekł kaczorek do gąsiorka:
– Świetnie się zabawić można!
Patrz, kartofel wypadł z worka –
będzie z niego piłka nożna.
Leci piłka w różne strony:
wyżej, niżej, w lewo, w prawo…
Patrzy indyk, kot i wrony,
Łatek szczeka: – Brawo, brawo!
Sroka ze wsi przyleciała,
łebkiem kręci, dziób otwiera
i rozgłasza po wsi całej:
– Górą kaczki! Dwa do zera!
Nie skończyły się zawody,
bo malutka Michalinka
otworzyła nagle chlewik
i wypadła stamtąd świnka.
– Dość zabawy! – głośno rzekła,
zjadła piłkę i – uciekła.
3. Rozmowa na temat wiersza:
- Kto jest mamą kaczorka, a kto – mamą gąsiorka?
- w co grały kaczki z gąskami?
- Co było piłką?
- Kto wygrywał?
- Kto przyglądał się grze?
- Co zrobiła sroka?
- Czy mecz się skończył? Dlaczego?
4. Zagadki;
Pasie się na łące i długo przeżuwa,
mówi: mu, mu, mu i … się nazywa. (krowa)
Mruczy, miauczy, prycha,
czasem pije mleko,
czasem myszy szuka. (kot)
Chodzi po podwórku
i grzebie łapkami.
Kiedy zniesie jajko
– ko, ko, ko się chwali. (kura)
Małe, żółte kuleczki –
dzieci kokoszeczki. (kurczątka)
Chodzi po podwórku,
kukuryku – woła.
Ma wspaniały ogon
– to jego ozdoba. (kogut)
07.04.2021
Temat: Zwierzęta wiejskie i ich dzieci
1. Wiersz Na wiejskim podwórku (autor: S. Kraszewski)
Rodzic czyta dziecku wiersz:
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
2. Rozmowa na temat wiersza:
– Jakie zwierzęta z wiejskiego podwórka prowadziły swoje dzieci?
– Jak nazywały się ich dzieci?
– Co się stało z dziećmi i dlaczego?
- Kto pomógł matkom?
3. Ćwiczenia –Ziarno dla kury.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla zwierząt – i trzyma ją oburącz przed sobą. Na sygnał rodzica, dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarno), a następnie zamienia się w kurkę – wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi ją do góry na znak wykonania zadania.
4. Ćwiczenia – Ukryte ziarno.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica wkłada kulkę pod brodę, wyciągając ręce w przód, podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.
- Kolorowanka – do wyboru
08.04.2021
Temat: Domy wiejskich zwierząt
1. Rozmowa przy ilustracjach – Gdzie kto mieszka?
Dziecko próbuje nazywać domy i dopasowywać obrazki zwierząt
np.:
Kury, kogut – kurnik
Świnki – chlew
Krowa – obora
2.Zabawa ruchowa – Kaczki na spacerze.
Dziecko jest kaczką. Spaceruje po całym pokoju w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt (w przysiadzie, trzymając się rękami za kostki nóg). Na sygnał rodzica – klaśnięcie – kaczka zatrzymuje się i porusza skrzydłami (dziecko wyciąga ręce, zgięte w łokciach, w bok i w szybkim tempie porusza nimi w górę i w dół).
Dziecko klęczy, dłonie opiera o podłogę, łokcie ma skierowane na zewnątrz. W tej pozycji
posuwa się do przodu po pokoju.
4.Zabawy konstrukcyjne – Budowanie domów dla zwierząt.
Dziecko buduje z klocków domy dla wybranych przez siebie zwierzątek.
09.04.2021
Temat: Co słychać na wsi
1. Wiejski zwierzyniec.
Rodzic włącza nagranie głosów zwierząt wiejskich. Pyta dziecko, z czym mu się kojarzą te dźwięki i jakie zwierzęta rozpoznaje.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
2. Zabawa ruchowa – Tupnij lub skacz.
Rodzic czyta informacje o wiejskich zwierzętach. Gdy dziecko usłyszy właściwe zdanie podskakuje, a gdy usłyszy nieprawdziwe tupie.
- Żyrafę spotkamy na wsi.
- Cielątko to dziecko krowy.
- Konik parska i rży.
- Kura mieszka w oborze.
- Kaczka kwacze.
- Piesek pilnuje gospodarstwa i mieszka w budzie.
- Prosiaczek to dziecko kury.
Dziecko leży na brzuchu. Piórko lub małą kulkę z papieru układa przed sobą. Stara się dmuchać na piórko lub kulkę, tak mocno, aby przesuwało się w dowolną stronę.
4. Piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
5. Kolorowanka